Pazarlama Planı Nasıl Yapılır

Pazarlama Planı nedir ve bir işin başarısı için neden bu kadar gereklidir?

Pazarlama planı oluşturmanın faydaları saymakla bitmez. İş sahipleri genelde kendi öngörüleri ile hareket etmeyi tercih ederler. Fakat tecrübeler ile gelen öngörüler çok önemli olsa da, pazarlama konusundaki hedeflerinize ulaşmanız için yeterli olmayabilir. Pazarlama stratejileri hedeflerinizi belirlemenizde ve bu hedeflere ulaşmanız için izlemeniz gereken yolları geliştirmenizde yardımcı olur.

Pazarlamada başarılı olan şirketler her zaman pazarlama planı ile çalışan şirketlerdir. Büyük şirketler yüzlerce sayfalık, küçük şirketler 8-10 sayfalık planlar yapıyorlar. Şirketinizin büyüklüğüne göre Pazarlama Planınızı yapın. Pazarlama planınızı en az 3 ayda bir , tercihen ayda bir gözden geçirin.Performansı kontrol etmek için gerçekleşme rakamları ile mukayese edin.

Pazarlama Planınız en az bir yıllık olmalıdır. Küçük şirketler için bu Pazarlama hakkında düşünmenin en iyi yoludur. Daha sonra planınızın bir bölümünde de orta vadeli geleceğin 2-4 yıl arasının yer almasını öneririz. Fakat ağırlıklı bölüm ilk yıla odaklanmalıdır.

Yalnızca birkaç sayfadan ibaret olsa bile planı hazırlamak için kendinize birkaç ay zaman tanımalısınız. Planı geliştirmek pazarlamanın en zor bölümüdür. Planı uygularken, neyi nasıl yapacağınıza karar vermek pazarlamanın en büyük meselesidir. Çoğu pazarlama planı yılın ilk günüyle başlar.

Planınızı kimler görmeli? Şirketteki tüm oyuncular. Şirketler birkaç farklı nedenle pazarlama planlarını çok gizli tutarlar. Ya çok küçük oldukları ve yönetim bunun ortaya çıkmasından rahatsız olduğu için, ya da katı ve rakipler için değerli bilgilerle dolu olduğu için.

Birçok insanın katılımını sağlamadan pazarlama planı yapamazsınız. Ölçeğiniz ne olursa olsun, şirketinizin tüm bölümlerinden, çalışanlarından fikir alın. Bu sayede pazarlama planınızın tüm açılardan ele alınması sağlanacaktır. Şirketinizin kilit kişileri hedeflerinize nasıl ulaşılacağına, nelerin erişilebilir olduğuna dair gerçekçi veriler sağlayabilir, potansiyellerle ilgili kendi hissiyatlarını paylaşabilirler, henüz farkına varılmamış pazarlama olanakları planınıza başka bir boyut katacaktır.

Pazarlama planı ile İş planı veya vizyon arasındaki ilişki nedir? İş planınız işinizin ne hakkında olduğunu, ne yapıp ne yapmadığınızı, nihai hedefinizin ne olduğunu söyler. İş planınız dışında bir şey yapmak istiyorsanız ya fikrinizi değiştirmeniz, ya da iş planınızı değiştirmeniz gerekir. İş planınız pazarlama planınızın yeşereceği ortamı hazırlar. İki doküman tutarlı olmak zorundadır.

Diğer yandan pazarlama planı size pek çok temel fayda sağlar.

Toparlanma noktası : Pazarlama planı takımınızın arkasında toplanacağı bir araçtır. Onlara geminin kaptanının haritalara sahip olduğu, gemiyi nasıl yürüteceğini bildiği ve ulaşılacak bir hedefinin olduğu güvenini vermelisiniz. Şirketler sıklıkla pazarlama planının çalışanları üzerindeki etkisini hafife alır. Eğer çalışanlarınızın şirkete bağlılıklarını sağlamak istiyorsanız , onlarla vizyonunuzu, hedeflerinizi paylaşmanız çok önemli. Çalışanlar çoğunlukla finansal projeksiyonları anlamazlar ama iyi yazılmış bir pazarlama planından heyecan duyarlar. Pazarlama planınızın özet versiyonunu tüm çalışanlarınızla paylaşmanızda fayda vardır. Bunu eğlenceli bir şekilde, heyecan yaratarak yapmanız, çalışanlarınızı konuya dahil etmeniz onları motive edecektir.

Başarı çizelgesi: Hepimiz biliyoruz ki planlar mükemmel değildir. 12 ay sonra veya 5 yıl sonra neler olacağını nereden bilebiliriz ki? Pazarlama planı hazırlama lüzumsuz bir çaba değil mi? Onun yerine müşteri ziyareti yapmak ya da üretimi iyileştirmek daha faydalı değil mi? Dar bir bakış açısıyla evet. Eğer plan yapmazsanız, kadere terk edilmiş olursunuz ve unutmayın ki en isabetsiz plan bile hiç plan olmamasından iyidir. Gemi kaptanı anolojimize geri dönecek olursak hedeflenen limandan 5-10 derece sapmak hiç hedef liman olmamasından daha iyidir. Yelken açmanın amacı bir yere varmaktır, pazarlama planı olmadan denizlerde amaçsızca dolaşırsınız, bazen karaya ulaşabilirsiniz ama çoğu zaman açık denizlerde başıboş gezersiniz. Haritası olmayan bir kaptanın okyanus dibinden başka bir şey keşfettiği çok nadiren görülmüştür.

Operasyonel talimatlar: Pazarlama planınız şirketinizin başarısı için adım adım rehberdir. Bir vizyondan daha önemlidir. Gerçek bir pazarlama planı yapmak için şirketinizi en tepeden en alta kadar değerlendirmelisiniz ve tüm parçaların bir arada en iyi şekilde çalıştığından emin olmalısınız. Gelecek yıl bu şirketi nerede görmek istiyorsunuz? Kendinize bu soruyu yapılacaklar listesi oluşturmak için sorun. Bu size hedeflerinizi belirlemenizi sağlayacaktır.
Düşüncelerin kontrolü: Finansçılarınızın rakamları aklında tutmasına beklemezsiniz. Finansal raporlar bir işletmenin sayısal bölümünün hayat damarlarıdır. Pazarlamanın da bundan farkı olmamalı. Yazılı pazarlama dokümanınız da sizin oyun planınızdır. Eğer ayrılan olursa, eğer yeni insanlar gelirse, hafızalar bocalarsa, eğer olaylar, belirlenmiş şeyleri değiştirmek için baskı oluşturursa, yazılı pazarlama planındaki bilgiler size mutabık kaldığınız şeyleri hatırlatmak için orada durur.

Üst düzey düşünme: Rekabetçi iş hayatının günlük keşmekeşi içerisinde özellikle günlük operasyonun içinde olmayanların ilgisini büyük fotoğrafa yöneltmesi zor,. Gerçekten periyodik olarak işinizi düşünmeniz gerek-size ve çalışanlarınıza istediklerinizi sağlıyor mu, ekleyebileceğiniz yenilikler var mı, ürünlerinizden, satış kadronuzdan, ve pazardan beklediğiniz her şeyi elde edebiliyor musunuz. Pazarlama planınızı yazmanız bu üst düzey düşünme için en iyi zamandır. Pazarlama planı yapmak çok derin düşünme ve konsantrasyon gerektiren bir iştir. Bazı şirketler kendilerini yalnızca şirketin geleceği ile ilgili düşünmeye adayıp en sağlıklı pazarlama planını yazsınlar diye üst düzey pazarlama kadrosunu günlük işten uzaklaştırırlar.

İdeal olarak birkaç yıllık pazarlama planı yazdıktan sonra geriye çekilip izlemek, yıl be yıl şirketin ilerlemesini gözlemlemektir. Bu yıllar boyunca iş hayatınızla ilgili neler yaptığınıza dair objektif bir bakış açısı sağlar. Bunun için zaman ayırmak her zaman çok kolay olmayabilir ama en azından yıllık Pazarlama planı oluşturmak çok önemlidir. Pazarlama planının faydalarını gördükten sonra şimdi de 5 adımda nasıl Pazarlama Planı oluşturabiliriz?

5 ADIMDA PAZARLAMA PLANI

1) Bir pazarlama konsepti olan USP (Unique Selling Proposition) yani “Özgün Satış Planı” nızı tanımlayın. Sizi sektörünüzdeki diğer firmalardan farklılaştıran özelliğiniz üzerine bir pazarlama planı geliştirmelisiniz. Öncelikle USP’lerinizi oluşturun, daha sonra bunu Pazarlamanın 4 P’sinin (Price, Product, Promotion, Place) her biri ile ilişkilendirerek USP’nizi bunun üzerine inşa edin.

2) Hedef kitlenizi seçin: Pazarlama stratejinizde bulunan bilgiler yapmış olduğunuz pazar araştırması ile ilişkili olmalıdır. Hedef kitlenizi açık ve net bir şekilde belirlemelisiniz ve bu kitlenin nelerden hoşlandığını, nelere ihtiyacı olduğunu ve neler beklediğini bilmelisiniz. Bu şekilde hedef kitleniz için pazarlama stratejiniz daha doğru ve uygun olacaktır.

3) Ürün ya da hizmetinizin yararlarını yazın

4) Ürününüzün ya da hizmetinizin konumlandırmasını yapın. Birçok akıllı yatırımcı ürünlerini ya da hizmetlerini müşterilerinin zihninde nasıl konumlandıracakları hakkında çok zaman harcar. Bunun için çok fazla yöntem vardır ki başarı doğru olanı seçebilmekle gelir. Örneğin; bir yazılım satıyorsanız, uygulamanızı;
• En ucuz
• En çok özelliği olan
• Kullanımı en kolay
• En güvenli gibi özellikleri ile konumlandırabilirsiniz.
Ürününüzü ya da hizmetinizi doğru konumlandırıp hedef kitlenize aktarabilirseniz güçlü bir marka kimliği oluşturabilirsiniz.

5) Pazarlama yöntemlerinize karar verin. İlk dört maddeyi tamamladıktan sonra bunları hangi kanallarla kullanıcı ile buluşturacağınızı seçmelisiniz. Örneğin; reklam vermek, internetten pazarlama yapmak, doğrudan pazarlama yapmak, vb.

İyi hazırlanmış bir pazarlama planı ve doğru uygulama sizi hedeflerinize ulaştıracaktır.



4 yanıt to “Pazarlama Planı Nasıl Yapılır”

  1. ALEV ÜŞEN diyor ki:

    bu gerçekten çok iyi bir analiz geliştirici ve açıklayıcı metin olmuş bu yöntemle çok iyi şeyler düşünüyorum eksiklerimi tek tek farkediyorum tsk ederimm ….

  2. ALEV ÜŞEN diyor ki:

    beni facebook dan bulabilirsiniz . yetkili kimse bizzat o kişiyle görüşmekten büyük bir zevk duyarım umarım bu mümkündür.. iyi çalışmalarr… cevabınızı bekliyor olacağımm …

  3. burcu özgün diyor ki:

    gerçekten çok güzel bir site

  4. şekilsiz naci diyor ki:

    bencede güzel açıklama olmuşş …

Yorum yap